Tuesday, November 28, 2006

"چت" و "موزيك" بيشترين عبارت جستجو شده توسط كاربران ايراني اينترنت

طي سال2006

"چت" و "موزيك" بيشترين عبارت جستجو شده توسط كاربران ايراني اينترنت

خبرگزاري فارس: نتايج مطالعه انجام شده توسط موسسه "نيلسن نت ريتينگ" نشان مي‌دهد music و chat در صدر كلمات جستجو شده توسط كاربران ايراني در اينترنت است

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، امروزه تحليل رفتار كاربران كه در سايتها و موتورهاي جستجوگر حضور مي يابند بسيار مورد توجه است تا آنجا كه سايتها و شركتهاي بزرگ تنها به ارزيابي رفتار كاربران مي پردازند و نتايج مطالعات خود را در اختيار شركتها و سازمانهاي ديگر قرار مي دهند. نتايج يك نمونه مطالعه انجام شده توسط موسسه نيلسن نت ريتينگ در ادامه ذكر مي شود تا اهميت اينگونه آمار و اطلاعات بيشتر روشن شود. اين مطالعه در نوامبر 2004 بر روي كاربران خانگي انجام شده است. هر كاربر به طور متوسط در ماه 30 بار در اينترنت حضور داشته است. هر كاربر به طور متوسط در ماه 60 سايت مختلف را ديده است. هر كاربر به طور متوسط در ماه 1050 صفحه را ديده است. هر كاربر به طور متوسط در ماه در هر بار حضور در اينترنت 35 صفحه را بازديد كرده است. كامپيوتر كاربر در ماه به طور متوسط 25.5 ساعت به اينترنت اتصال داشته است. در هر نشست هر كاربر به طور متوسط 51 دقيقه در اينترنت حضور داشته است. مدت زمان مشاهد هر صفحه 45 ثانيه بوده است. حال با استناد به اين گزارش مي توان محتواي صفحات را به گونه اي تنظيم كرد كه در زمان متوسط 45 ثانيه قابل خواندن باشند. ***از كاربران ايراني چه خبر؟ طبق گزارشي كه در سال 2006 منتشر شده است آمار كاربران اينترنت در خاورميانه نزديك به 20ميليون نفر است و ايران با 5/7 ميليون نفر كاربر رتبه اول را در خاور ميانه داراست. به گزارش سايت " ايران سئو " آمارهاي داخلي عددي بيش از 5/7 ميليون كاربر را نشان مي دهد. متاسفانه در حال حاضر هيچ سايت و شركتي كه رفتار جامعه كاربران ايراني را تحليل و ارزيابي كند، وجود ندارد. هر چند كه گهگاه آماري جسته و گريخته منتشر مي شود اما اين آمار به دليل آنكه توضيحي از روش كار و معياري هاي مدنظر ارايه نمي دهند، چندان قابل استناد نيستند. در ادامه آماري از رفتار كاربران ايراني با تكيه بر مطالعات قبلي مولف و مطالعه انجام شده طي سالهاي گذشته ارايه مي شود. بنابر اين در حد يك گزارش غير رسمي مي توانيد به اين نتايج استناد كنيد. برخي نتايج ممكن است واضح و بديهي باشد و اين مطالعه نيز آنها را تاييد كرده است. گروه كاربران ايراني عمدتا جوان، كم تجربه، مذكر و مجرد است. نگاهي به كلمات جستجو شده كاربران در موتورهاي جستجوگر گوگل، اورچر و پارسيك و همينطور آمار سايتهاي پر بيننده ايراني به خوبي اين موضوع را تاييد مي كند. در كشورهاي نظير آمريكا، كانادا و انگليس موضوعاتي همچون نقشه آن كشورها، كاريابي، بانكها، سازمانها و ادارات دولتي، پرچم و ... بيشتر جستجو شده است اما در ايران اوضاع به گونه اي ديگر است. قرار گرفتن عباراتي نظير music, chat در صدر كلمات جستجو شده دغدغه كاربران ايراني را به گونه اي ديگر نشان مي دهد. اين كلمات همچنين نشان مي دهند كه بيشتر وقت كاربران ايراني در سايتهاي گروه تفريح و سرگرمي سپري مي شود و بسياري از آنها سايتهاي زرد هستند

1 comment:

Anonymous said...

ممنون از تعریفتون..مطالب شما هم جالبن...